TJ Slezan Opava, z.s.
podporují v rámci svých dotačních programů:
Statutární město Opava Moravskoslezský kraj Ministerstvo školství, mládeže a sportu ČR
TJ Slezan Opava Šachy Mládež - trénink Tréninkové materiály
Šachy - Tréninkové materiály
Základní výcvik začátečníků Tisk Email
Pondělí, 11 Únor 2013 09:58

V příloze najdete tréninkové materiály pro základní výcvik začátečníků.

Přílohy:
Zakladni_vycvik_zacatecniku.pdf[ ]8519 Kb
 
Lekce 4 Tisk Email
Neděle, 16 Říjen 2011 18:09
 

Historie – mistři světa


Domnívám se, že každý šachista by se měl alespoň stručně seznámit s šachovou historií. My se dnes zaměříme na stručné představení všech šampiónů od Steinitze po Kasparova. Aby se z toho nestal pouze „nudný dějepis“, u každého mistra světa si ukážeme zajímavou kombinaci z jeho praxe.


Wilhelm Steinitz (1836 – 1894)

- byl mistrem světa v letech 1886 - 1894

  • 1. oficiální mistr světa

  • titul získává po vítězství nad J. H. Zukertortem v poměru 10:5 (=5)

  • Steinitz shrnul dosud známé poziční zásady a doplnil je v uzavřený systém


Steinitz – Wilson (Londýn, 1862)


Následující pozice je velmi ostrá, obě strany útočí na krále. Zamyslete se a zkuste pokračovat bílými jako mistr světa

diagram 1

 


W. Steinitz nyní pokračoval 1.Vf8+! Sxf8 2.d6+ Se6 3.Sxe6 mat


Emanuel Lasker (1868 – 1941)

  • byl mistrem světa v letech 1894 – 1921

  • titul získává po vítězství nad W. Steinitzem v poměru 10:5(=4)

  • titul držel neuvěřitelných 27 let – nejdéle ze všech

  • průkopník psychologie v šachu


Mieses – Lasker (Lipsko, 1889)

diagram 2

 


Na první pohled vypadá pozice lépe pro bílého díky silnému f – pěšci. Jenže na tahu je černými hrající Lasker a ten má vše přesně spočítáno: 1…d4+ 2.Kg1 d3! Klíčový tah! Jinak by byl černý naprosto ztracen. 3.c3?! Sice nešlo 3.cxd3? pro 3…Dc1+ 4.Kg2 Dxg5 5.f6 Kg8, ale lepší bylo 3.f6! po čemž by Lasker musel ještě najít přesné 3…dxc2 4.Vxc2 Dxc2 5.f7 Dc1+ 6.Kg2 Dxb2+ 7.Kh3 Dg7!! s vyhranou pěšcovou koncovkou pro černého, jak se můžete sami přesvědčit. 3…De4! Opět jediný tah! Černý centralizuje dámu a chystá postup d – pěšce.

4.h4 Nebo 4.f6 d2! a bílý opět ztratí materiál. 4…d2 5.f6 d1D+ a bílý se vzdal, protože dostane mat nejpozději 4. tahem. Zkuste ho najít!


Tím jsme se seznámili s prvními dvěma šampióny, příště budeme pokračovat.


Použitý zdroj:

K. Pliska: Učebnice šachu pro samouky – středně pokročilí

 
Lekce 3 Tisk Email
Neděle, 16 Říjen 2011 18:05
 

Zahájení – pokračování


Nyní navážeme tam, kde jsme minule skončili a budeme pokračovat dalšími ukázkami „katastrof“ v zahájení.


Chéron – N.N. (Leysin, 1929)

1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sc4 Tím vzniká tzv. italská hra. Svým posledním tahem bílý vyvinul střelce a zaměřil se opět na citlivý bod f7. 3…d6?! Až dosud hrály obě strany správně, nyní se ale černý dopouští menší nepřesnosti. Tahem d6 totiž uzavírá dráhu střelci z f8, proto bylo lepší nejprve tohoto střelce vyvinout na aktivní pozici na c5. 4.Jc3 Sg4 5.h3! Tento tah může na první pohled vypadat jako již dříve zmíněné „oslí ucho“, ale není tomu tak. Bílý totiž napadá střelce a snaží se zbavit vazby, takže černý nemůže odpovědět vývinovým tahem a musí okamžitě řešit vzniklý problém. Zároveň je tah bílého chytrá léčka do které se černý chytí. 5…Sh5? Černý nevidí hrozbu bílého a chybuje. Měl buď vyměnit na f3, nebo ustoupit na e6. Jak byste nyní pokračovali bílými?

diagram 1

 


Najít v této pozici nejlepší tah, vyžaduje dobrý taktický postřeh, takže nebuďte v depresi, když ho nenajdete. Bílý zde zahrát geniální 6.Jxe5!!, což vede minimálně k zisku pěšce. Černý ale úmysl bílého vůbec nepochopil a chytil se na návnadu 6….Sxd1?? Nutné bylo samozřejmě 6…Jxe5 7.Dxh5 Jxc4 8.Db5+ s dalším Dxc4 a bílý by získal pouze pěšce. Tuto variantu musel bílý vidět už když hrál 6.Jxe5. 7. Sxf7+ Nyní bílý dává tzv. Legalův mat. 7….Ke7 8.Jd5 mat Na této partii vidíme jak je důležitá taktika, černý udělal pouze 2 chyby (5…Sh5, 7…Sxd1) a bylo po všem.


Müllock – Kostič (Kolín n. Rýnem, 1911)

1.e4 e5 2.Jf3 Jc6 3.Sc4 Jd4 Co si myslíte o tomto tahu a jak byste nyní pokračovali bílými?

 

diagram 2 


 

Tah 3….Jd4? je samozřejmě chybný, neboť porušuje naši zásadu č.4. Lepší byl jakýkoli jiný vývinový tah. I když byl tah černého chybný, skrývá v sobě určitou léčku, kterou bílý neodhalil a zahrál 4.Jxe5? Správné bylo 4.Jxd4 exd4 5.0-0 a bílý má náskok ve vývinu a stojí proto lépe. Bílý ale chce získat materiál a nedoceňuje soupeřovy možnosti. 4…Dg5! Napadá jezdce na e5 i pěšce g2. 5.Jxf7?? Rozhodující chyba. Nutné bylo 5.Sxf7+ Ke7 6.0-0 Dxe5 a černý má 2 pěšce za figuru a může ještě bojovat. Teď to bude horší. 5…Dxg2 6.Vf1 Dxe4+ 7.Se2 Jf3 mat


A na závěr se podíváme na souboj 2 velmistrů, kde jeden z nich tvrdě doplatil na nepozornost.


Réti – Tartakower (Vídeň, 1910)

1.e4 c6 Tento tah vypadá na první pohled zvláštně, jeho smyslem je připravit protiúder d5 v centru. Lepší je ale hrát normálně 1…e5 2.d4 Bílá využívá příležitosti a obsazuje střed. 2…d5 3.Jc3 dxe4 4.Jxe4 Jf6 5.Dd3?! Přehnaná snaha o originalitu. Dáma nemá tak brzo ve hře co dělat. Lepší bylo jednoduše vyměnit na f6, což by současně narušilo pěšcovou strukturu černého. 5….e5?! Z hlediska boje o centrum je tento tah správný, ale bylo třeba nejprve dokončit vývin, jinak tato předčasná akce nemá šanci na úspěch. Správné bylo vyměnit na e4 a pak zahrát Jd7 – f6, čímž by získal tempo napadením dámy na e4. 6.dxe5 Da5+ To měla být pointa, černý dobere na e5 dámou. 7.Sd2 Dxe5 8.0-0-0 Skvělý tah! Dokončuje vývin a současně chystá soupeři vtipnou léčku 8…Jxe4? A černý nevidí! Měl oběť odmítnout a urychleně dokončit vývin pomocí 8…Se7 a 0-0. Jak byste pokračovali bílými?

diagram 3 


 

 

9.Dd8+!! Nejtěžší je dostat ten nápad, propočet je zde celkem jednoduchý. Bílý zde využije dvojšachu. 9…Kxd8 Vynuceno. 10.Sg5+ Kc7 Kdyby hrál černý 10…Ke8 přišlo by 11.Vd8 mat 11.Sd8 mat


Použitý zdroj:

J.Louma, K. Zmatlík: Šachista začátečník

 
Lekce 2 Tisk Email
Sobota, 01 Říjen 2011 17:36
Zahájení – obecné principy


Šachovou partii dělíme na 3 fáze:

Zahájení – je část partie, ve které se vyvíjejí figury.

Střední hra – je taková část šachové partie, ve které dochází ke koordinaci vyvinutých figur a realizaci strategických plánů obou stran.

Koncovka – závěrečná fáze, kdy dochází k realizaci převahy dosažené ve střední hře. Většinou je charakterizována menším počtem figur.


Nyní se budu věnovat zahájení. Nejprve se seznámíme s obecně platnými zásadami pro správnou hru v zahájení. Úplně nejdůležitější jsou tyto tři:

  1. V zahájení je třeba nejprve vyvinout všechny figury, čili dostat je ze střídačky (1. nebo 8. řada) na „hřiště“(šachovnici) aby náš tým byl kompletní a připraven k akci.

  2. Je třeba bojovat o střed (= centrální pole e4, d4, e5, d5) a snažit se ho obsadit. Získáme tak větší prostor pro manévry svých figur.

  3. Velice důležité je ukrýt krále pomocí rošády. Pokud bychom tak neučinili, náš král v centru by se stal okamžitě objektem útoku soupeřových figur. Nezapomínejme také, že pomocí rošády se do hry uvádí i věž.


Dodržování výše uvedených zásad je naprosto nezbytné, jinak budou naše pozice po zahájení špatné, nebo přímo i úplně prohrané. Nyní připojuji zbývající zásady:


  1. Vyhýbejte se tahům dvakrát stejnou figurou dokud nemáte všechny figury vyvinuty.

  2. Nedělejte zbytečné tahy pěšci. Mám na mysli především tzv. „oslí uši“, tj. tahy a3, h3, a6, h6 – na to v zahájení není čas.

  3. Nenechejte se vyprovokovat k předčasným útokům při vlastním nedokončeném vývinu, ani když tyto útoky mohou dát malou převahu materiálu.

  4. Vyhýbejte se vytváření slabin ve vlastní pěšcové struktuře (= rozložení pěšců), snažte se tyto slabiny vyvolat u soupeře.

  5. Neuvádějte příliš brzy do hry dámu, stala by se okamžitě terčem útoku soupeřových figur.

  6. Nebojte se obětovat materiál za dosažení náskoku ve vývinu, vyplatí se to.


Teď si ukážeme na několika partiích k čemu vede porušování těchto zásad.


Anderssen – Schallop (Berlín, 1864)

1.e4 e5 Zatím se oba soupeři drží našich zásad a obsazují střed. 2.f4!? Tento tah Vás určitě překvapil. Nyní vzniklo zahájení, které se nazývá Královský gambit. Bílý obětuje pěšce f4, aby odlákal černého pěšce e5 z centra. Více detailů o tomto zahájení si povíme později. 2…d5!? Černý gambit odmítá a sám bojuje o střed. 3. Jf3 Vyvíjí jezdce, který zároveň působí na střed (pole e5). 3…dxe4 4.Jxe5 Sd6 5.Sc4 Také u tohoto tahu se trochu zastavím. Bílý střelec působí na střed (pole d5) a zároveň ostřeluje pole f7, což je nejcitlivější místo v táboře černého, neboť je bráněno pouze samotným krále. Bílý nyní hrozí 6.Jxf7 a na to černý musí reagovat. 5…Sxe5 6. fxe5 Dd4? Tento tah na první pohled vypadá velice lákavě. Černý napadá pěšce e5 a střelce c4, takže jednoho z nich dobude. Ale ve skutečnosti je to tah velmi povrchní, který navíc odporuje zásadám číslo 6 a 8. 7.De2 Bílý sice také tahá dámou, ale zde nemůže být černými figurami napadena, navíc je třeba zajistit pozici střelce na c4 7…Dxe5

Jak a proč byste nyní pokračovali bílými?

diagram 1


 


8.d4!! Tah silného hráče. Pokud máme náskok ve vývinu, musíme hrát energicky a nebát se obětovat materiál. Bílý obětuje druhého pěšce aby udržel dámu ve středu šachovnice a získal čas k dokončení vývinu jejím dalším napadáním. Normální vývin bez hrozeb soupeři by byl slabší, neboť černý by získal čas ke konsolidaci pomocí Jf6 a 0-0. 8…Dxd4? Důsledné, ale špatné. Lepší bylo ustoupit dámou na e7 a co nejrychleji připravit rošádu. 9. Jc3 Vyvíjí jezdce a chystá Se3, což ihned nešlo, protože by černý vzal dámou na b2. 9…Jf6 10.Se3 Dd8 11.0-0 h6? Nyní černý porušuje pro změnu zásadu číslo 5. Měl samozřejmě udělat rošádu.

Jak byste využili chyby černého?

diagram 2

 


12. Sc5! Zabraňuje černému v rošádě. Černý má sice 2 pěšce navíc, ale jeho pozice je přesto zcela beznadějná, protože nemůže zastavit útok bílého. 12…Jbd7? Tento tah opět vypadá velice dobře. Černý napadá střelce a zároveň vyvíjí jezdce, ale je to prohrávající chyba.

Jak zakončíte bílými partii?

 

diagram 3 


 

13.Dxe4+! Jednoduchá, ale efektní kombinace, černý nezabrání matu. Bílý odlákává jezdce z f6 aby mohl zasadit rozhodující úder na f7. 13…Jxe4 14.Sxf7 mat


Hamlisch – N. N. (Vídeň, 1899)

1.e4 d6?! Tento tah se sice normálně hraje, ale z hlediska boje o střed je samozřejmě lepší 1…e5! 2.d4 Jd7 3.Sc4 Opět se zaměřuje na citlivý bod f7. 3…g6 Plánuje Sg7, Jf6 a 0-0. 4.Jf3 Sg7? Černý pokračuje ve svém plánu, ale nebere v úvahu možnosti soupeře. Vyvrácení je ale velice skryté, takže se dobře zamyslete.

Jak vyvrátíte poslední tah černého?

diagram 4

 


Tak tohle byl opravdu oříšek, který vyžaduje dobrý taktický postřeh. Řešením je 5.Sxf7+!! Kxf7? Černý nepochopil hloubku úmyslu bílého a znovu chybuje. Bylo třeba smířit se se ztrátou pěšce po 5…Kf8, nyní to bude horší… 6.Jg5+ Kf6 Po 6…Kf8(e8) by přišlo 7.Je6 se ziskem dámy a vyhranou pozicí bílého. 7.Df3 mat


Použité zdroje:

J.Louma, K. Zmatlík: Šachista začátečník

K. Pliska: Učebnice šachu pro samouky – středně pokročilí

 
Lekce 1 Tisk Email
Sobota, 24 Září 2011 17:58
 

Opakování


Mat těžkými figurami


A) Mat dámou

Princip: Nejprve je třeba nepřátelského krále zahnat pomocí dámy na okraj šachovnice. Následně přiblížíme vlastního krále a vynutíme mat.


Matové vedení si ukážeme z postavení diagramu:

diagram 1

 


Nejprve zaženeme soupeřova krále na kraj šachovnice: 1.Dg4 Zabírá králi polovinu šachovnice. 1…Kd5 2. Df4 Kc5 3.De4 Kd6 4. Df5 Kc6 5. De5 Kb6 6.Dd5 Kc7 7.De6 Kb7 8. Dd6 Ka7 Všimněte si, že bílý až dosud nedal černému žádný šach! Není tedy důležité šachovat, ale držet se svého plánu – zahnat krále na okraj šachovnice. 9.Db4 Ka8 10. Db5 Ka7 Král je uzavřen v rohu a nyní nastal čas přivést vlastního krále a vynutit mat 11.Kf2 Ka8 Nyní ovšem pozor!

diagram 2

 


Hrubou chybou by nyní bylo „důsledné“ 12.Db6?? protože by vznikl pat! Je důležité nechat králi vždy alespoň 2 volná pole( v tomto případě a7, a8). 12. Ke3 Ka7 13. Kd4 Ka8 14.Kc5 Ka7 15.Kc6 Král dokončil svou cestu. Ka8 16.Db7 mat


Samozřejmě existují i jiné metody vynucení matu, ale předvedená metoda je nejspolehlivější, neboť riziko vzniku patu je zde sníženo na minimum.


B) Mat věží

Princip: Stejně jako u matového vedení dámou je třeba krále zahnat na kraj šachovnice. Zde je to však obtížnější neboť samotná věž to již nedokáže. Je nutná podpora vlastního krále. Oba krále je třeba dostat do tzv. opozice (tj. postavení kdy stojí proti sobě) a následně dát boční šach věží, čímž bude král zahnán na kraj.


Vše bude zřejmé z následujícího příkladu:

diagram 3

 


1.Vh4 Toto již známe – bílý odřezává černého krále a zabírá polovinu šachovnice 1…Kd5 Nyní je třeba přiblížit vlastního krále a vynutit zmíněnou opozici 2.Kb2 Ke5 3.Kc3 Kf5 4.Kd3 Kg5 Černý se brání ze všech sil a napadá věž. Tento problém vyřešíme jednoduše – věž přemístíme na druhou stranu 5.Va4 Kf5 6.Ke3 Kg5 7.Kf3 Kh5 8.Kg3 Černý dělal co mohl, ale nyní již nemůže zabránit vzniku opozice. 8…Kg5 Pokud by černý hrál 8….Kh6 zahrajeme 9.Va5 a dosáhli jsme svého – „životní prostor“ černého krále se zmenšil o jednu řadu.

diagram 4

 


9.Va5+ Nyní vidíme k čemu je opozice dobrá – bílý král kontroluje pole f4, g4, h4 a černý král proto musí ustupovat pouze dozadu. 9…Kf6 10. Kg4! Nepřesné by bylo nyní 10. Kf4 čímž bychom sice dosáhli opozice, ale černý by nám z ní ihned utekl po 10…Ke6. Naším cílem je dosažení opozice ve které jsme my na tahu abychom měli čas na boční šach věží.

10…Ke6 11. Kf4 Kd6 12.Ke4 Kc6 13. Kd4 Kb6 14. Vh5 Ka6 15. Kc4 Kb6 Nyní by opět po 16.Kb4 černý z opozice utekl po Kc6, proto uděláme neutrální tah věží 16. Vg5! a po 16…Ka6 již vše opět běží jako na drátkách: 17. Kb4 Kb6 18.Vg6+ Celý postup opakujeme tak dlouho až vyženeme krále na kraj kde dostane mat 18…Kb7 19. Kc5 Ka7 20. Kb5 Kb7 21. Vg7+ Kb8 22.Kc6 Ka8 23.Kb6 Kb8 24. Vg8 mat


Taktika


ČNT = černý na tahu +- bílý stojí na výhru

BNT = bílý na tahu -+ černý stojí na výhru

B = bílý

Č= černý


1) B: Kg1, Dd2, Vc1, Vd1, Sh6, Jc3, Jd4, p: a2, b3, c4, e4, f2, g2, h3

Č: Kg8, Da5, Vc8, Vd8, Sd7, Sh8, Je5, p: a6, b7,d6, e6, f7, g6, h7

BNT


2) B: Kh2, Df3, Vb7, Sg2, p: a2, b5, g3, h3

Č: Kh6, Dc8, Vd2, Jg6, p: a7, b6, f6, g5, h5

BNT


3) B: Kb1, Dc2, Vd1, Vh1, Sd3, Sh2, Jb3, Jc3, p: a2, b2, d5, g2, h3

Č: Kc8, Db6, Vd8, Vf8, Sd7, Se7, Jb8, Je8, p: a7, b7, c6, f7, g6, h7

BNT


4) B: Kf1, Db3, Va1, Vf2, Je2, Sg2, p: c3, f3, g5, h3

Č: Kg8, Dc5, Vd2, Vd8, Sb7, Jg6, p: b5, e5, f7, g7, h7

ČNT


5) B: Kg1, Df6, Ve2, Ve1, Se7, p: c3, f2, g2, h3

Č: Kg8, Dd5, Vd7, Ve8, Jd2, p: a7, b7, f7, g6, h7

BNT


6) B: Kg1, De2, Vc1, Vc2, p: d4, e3, f2, g3, h3

Č: Kg7, De4, Va2, Va3, p: c6, d5, f7, g6, g5

ČNT


7) B: Kg1, Dc5, Vd1, Ve1, Sf5, Sh2, Jg3, p: a2, b2, d4, e3, f2, g2, h3

Č: Kg7, De8, Ve7, Va8, Sc7, Sf7, Jd6, p: a5, b7, c6, d5, f6, g5, h6

ČNT


8) B: Kg1, Df5, Vd1, Vh3, Sc4, p: a2, b2, d5, g2, h2

Č: Kh8, Dd7, Va8, Vg7, Sc8, Jg4, p: b4, c5, h7

BNT


Řešení

1) 1.Jd5 Dxd2 (1…exd5 2.Dxa5 +-) 2.Je7 mat

2) 1.Dxh5+ Kxh5 2.Vh7 mat

3) 1. d6 Sxd6 2. Jd5 +- (černá dáma nemá ústup)

4) 1…Da3 2.Db1 (2.Dxa3 Vd1+ -+, 2.Vxa3 Vd1+ -+) Dxa1 3. Dxa1 Vd1+ -+

5) 1.Dh8+ Kxh8 2.Sf6+ Kg8 3.Vxe8 mat

6) 1…Vc3 2.Vxa2 (2.Vxc3 Vxe2 -+) Vxc1+ 3.Kh2 Dh1 mat

7) 1….Jc4 2.Jh5+ Sxh5 3.Sxc7 Vxc7 s dalším b6 a chycením dámy -+

8) 1.Vxh7+ Kg8 (2…Vxh7 3.Df8 mat) 2.d6+ Vf7 (2…Df7 3.Sxf7+ Vxf7 4.Dg6+ Vg7 5.De8 mat) 3.Dg6+ Kf8 4.Vh8 mat


Použité zdroje:

K. Pliska: Učebnice šachu pro samouky – začátečníci

Dejascacchi – Tactical combinations


 


Powered by Joomla!. Valid XHTML and CSS.